31.07.2014

Pulla.Bułeczki fińskie



Pulla to słodki chleb fiński pachnący kardamonem. Zwykle ma postać plecionki i przypomina znana nam chałkę. Jest podawany polany masłem i posypany cukrem i migdałami. Kromka takiego pieczywa wraz z kubkiem kawy to powszechny w Finlandii zestaw.
Z tego samego ciasta wyrabia się też zawijańce cynamonowe lub małe, okrągłe bułeczki pieczone często z rodzynkami. Takie małe bułki  z dodatkiem jagód znalazłam na zeszłorocznej, sierpniowej liście "Na zakwasie i na drożdżach". Zostały w mojej pamięci i teraz wreszcie, w sezonie jagodowym, mogłam je upiec. Na liście zamieściła je Simona, Włoszka mieszkająca w Kaliforni. Przy okazji polecam uwadze blog Simony - briciole. Zawiera wiele ciekwych przepisów zebranych w grupy tematyczne np. Abecadło kulinarne - Włochy, Abecadło  kulinarne - Europa, przepisy na makaron, wytwarzanie sera w domu i inne.

A teraz bułki z kardamonem i jagodami. Połączenie mocnego zapachu kardamonu ze swieżymi jagodami wypadło nadzwyczaj dobrze. Ciasto na bułki jest mało słodkie. Simona do swojego wypieku dała mniej cukru niż w oryginalnym przepisie i ja też tak zrobiłam. Dodatkowo, aby bułki były bardziej wytrawne, nadziałam je jagodami bez dodatku cukru. Nie polukrowałam,  ani nie posypałam cukrem gotowego wypieku. Bułki całkowicie spełniły moje oczekiwania. Są pachnące, lekko słodkie i dodatkowo pysznie urozmaicone przez kwaśne jagody. Następnym razem dodam więcej kardamonu. Odpowiada mi ten zapach w połączeniu z owocami. Myślę, że niedługo powtórnie wykonam te bułki z wiśniami.



Fińskie bułeczki - Pulla

300 ml letniego mleka,
2 łyżeczki drożdży instant
1 łyżeczka kardamonu, świeżo zmiażdżonego w moździerzu (stosowania 
1/2 łyżeczki soli
2 łyżki cukru


440 g mąki pszennej dałam 140 g mąki pszennej 1850 i 300 g mąki pszennej 500
4 łyżki miękkiego masła, 

1 małe jajko, lekko roztrzepane z 1 łyżeczką wody 
Szklanka jagód (lub innych owoców)


Do miski wlać mleko i dodać drożdże, cukier, sól i kardamon. Dokładnie wymieszać. Mąki wymieszać. Dodać 3/4 całej ilości mąki. Za pomocą łyżki wymieszać i wstępnie wyrobić ciasto. Gdy składniki już się połączą, dodać miękkie masło i ponownie wyrabiać łyżką. Ciasto wyłożyć na posypany resztą mąki blat i wyrobić je ręcznie do czasu aż cała maka połączy się z ciastem. Otrzymamy miękkie, raczej luźne ciasto. 
Odkładamy je do wyrośnięcia, w naoliwionej misce, na godzinę lub aż podwoi objętość.
Z wyrośniętego ciasta formujemy 12 bułek o wadze około 70 g. Bułki nadziewamy jagodami i układamy na blasze wyłożonej papierem do pieczenia. 
Pozostawiamy do wyrośnięcia na 20 minut. Wyrośnięte bułki smarujemy roztrzepanym jajkiem a następnie pieczemy w piekarniku nagrzanym do 200 stopni przez 20 minut.



Bułki jeszcze zdążę dodać do lipcowej listy "Na zakwasie i na drożdżach" na blogu Łucji



Zapraszam do wspólnego pieczenia pieczywa z lipcowej, a także sierpniowej listy. Jeżeli do 15 sierpnia uda Wam się znaleźć tam coś dla siebie, upieczecie i zamieścicie wypiek na swoim blogu lub swojej stronie na fejsbuku, napiszcie o tym w komentarzach pod TYM wpisem. 

Zbiorę linki do wpisów i zamieszczę w podsumowaniu. 
Który wypiek okaże się popularny?
Czy znajdą się chętni do wspólnej zabawy?
Zapraszam ponownie. 
Między uczestników zabawy rozlosuję nagrodę książkową.





8 komentarzy:

  1. Jakie cudowne, idealne bułeczki :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Cudowne bułeczki :) Dla moich dzieci idealne!

    OdpowiedzUsuń
  3. Mało słodkie i z kardamonem, idealnie dla mnie!:D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Leno, Łucjo, Magdo dodam chyba w tytule słowo "idealne" :D
      Dziękuje za miłe komentarze.

      Usuń
  4. Wspaniałe, uwielbiam kardamon, choć z połączeniu z jagodami jeszcze go nie próbowałam. Koniecznie muszę to nadrobić!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kardamon z owocami - jak najbardziej. Dla mnie to tez była nowość.

      Usuń
  5. Jakie bułeczki , nie dosć ,że cukru tyle co kot napłacze to jagody i kardamon na dokładkę , mniam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Alu, z innymi owocami tez będa dobre. Na przykład z jabłkami ;D

      Usuń