17.06.2013

Pierogi z kaszubską truskawką.




Truskawka kaszubska czyli Kaszebsko malena. Pod tą nazwą uprawia się truskawki odmiany Senga Sengana, Elsanta i Honeoye. Są zarejestrowane jako produkt regionalny województwa pomorskiego. Dojrzewają na nasłonecznionych, kaszubskich stokach. Są czerwone, soczyste i słodkie. I takie właśnie dzisiaj kupiłam na pobliskim targu po cztery pięćdziesiąt. W zeszłym roku chyba nie było tak niskiej ceny. Na pewno nie na początku kaszubskich zbiorów.



29 i 30 czerwca na Złotej Górze koło Brodnicy Górnej, w samym centrum Kaszub odbędzie się coroczne Truskawkobranie. To festyn ludowy, który od ponad czterdziestu lat gromadzi tłumy ludzi. Zjeżdżają się producenci truskawek i chętni na ich kupno klienci. Prezentowane są wypieki i przetwory z truskawek. Prezentują się twórcy ludowi z Kaszub. I ja się tam wybieram w tym roku.




Pierogi z truskawkami i twarogiem

Ciasto zagniatamy z pół kilograma mąki, 250 ml wody, jednego jajka i 3-5 łyżek oleju, szczypty soli.

Pierogi nadziewamy twarogiem i truskawkami. Truskawki kroję na małe, jedno centymetrowe kawałki. Twaróg rozdrabniam widelcem, dodaje cukru do smaku i śmietany tyle, aby uzyskać gęsty twarożek, który da się formować łyżeczką w zwarte porcje.
Każdy płatek ciasta na pierogi nadziewam porcją twarożku i 2-3 kawałkami truskawki. Proporcje nadzienia są dowolne. Twaróg daję, aby wchłonął sok z truskawek i dodał potrawie słodyczy.
Pierogi podaję z cukrem i śmietaną.
Tak samo robię pierogi z jagodami, wiśniami, morelami.




Po kaszubsku mówią na takie pierogi Natkone klosci z maleną.
Taki sposób podania, to mój pomysł. Nie są to pierogi na kaszubski sposób. Nie znam takiego przepisu. Nie pochodzę z Kaszub, lecz mieszkam tu od ośmiu lat i bardzo polubiłam te tereny i ludzi tu mieszkających. Tradycja kaszubska jest tu bardzo żywa. Czasami słychać kaszubską mowę, a letnie festyny kipią kaszubskim folklorem.



4 komentarze:

  1. Myślę ,że i mnie w tym roku uda się dotrzeć na truskawkobranie.p.s. piękne talerze! pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. ooooo truskawkowe pierogi , ja już robiłam dwa razy , ja mam ,,domowe" truskawki tak samo dobre jak kaszubskie :)))

    OdpowiedzUsuń
  3. kocham <3 <3 uwielbiam truskawkowe pierogi a do tego jeszcze najlepsza odmiana jaka występuje w polsce :) Kaszubskie <3

    OdpowiedzUsuń
  4. Smaczny, regionalny wpis i wszystko z kaszubskim wzorem )Mąkę widzę po raz pierwszy :)ciekawostka :) muszę spróbować takiego nadzienia do pierogów :)

    OdpowiedzUsuń